Hammammamia! - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Ellen Seegers - WaarBenJij.nu Hammammamia! - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Ellen Seegers - WaarBenJij.nu

Hammammamia!

Door: Ellen Seegers

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 December 2013 | Spanje, Málaga

Het is de laatste dag van November. De maand in het teken van feestdagen en de terugkeer van de Ellende van Seegers is snel daar. Vandaag is daarom de dag dat ik en de meiden gaan genieten van een heuse Hammam; 'Let's get Spanish style'. Ik hou d’r van.

In het Turkse Marmaris heb ik eenmaal eerder een dergelijke dampende zaal mogen betreden. Bij de eerste keer ademhalen heb je het gevoel een spontane luchtweginfectie te hebben opgelopen maar het went. Er zweeft van alles in de lucht, verschillende aroma’s doen hun intrede. De geur van nat hout, lavendel, katoen gemixt met foute wierook die je in iedere vage spirituele winkel kan opsnuiven. Tegelijkertijd stap je binnen in een droomwereld. Even weg van het alledaagse, ZEN. Het lijkt alsof je lichaam zich meer dan welwillend over wil geven aan deze zinderende sensatie van het welzijn. Ik herinner me de intrede van een stomend gedaante in de Turkse Hammam ruimte. Door alle damp kan ik er niet veel van maken, de waas begint steeds meer vorm te krijgen wanneer het dichterbij komt. Dichterbij MIJ komt. Een zwaar behaarde hand reikt nu naar mij uit,, Are you ready? '' . - Am I ready? ready voor deze onbekende Turks, schaars geklede man die mijn lichaam gaat insoppen? Blijkbaar doet het iets met je al die dampende geurende sensaties bij elkaar, ik pak zijn hand aan en volg hem...

Vol verwachting stap ik Hammam Al Andalus binnen. Een prikkeling voor je zintuigen met mooie landschappen, speciale verlichting, houtsnijwerk en typische Arabische elementen. Zacht kaarslicht en Arabische klanken vleien zich als een liefdevolle deken om mij heen. Ik ben klaar voor de warmte, kom maar op met die indoor Zuid- Spaanse nazomer middag!
De steen is warm maar niet zo heet als in Marmaris. Of het lijkt alleen maar zo. Ik en mijn hotstone zijn één. Wat een ongelooflijke serene stilte. Het enige geluid dat ik met vlagen waarneem is het water van het bad tegenover mij dat zachtjes tegen de rand aan tikt. Het is tijd voor het koude dompelbad. Ik stap samen met mijn Duitse poedelmaatje Kirsten heel stoer het bad in en sta er ook binnen twee seconden weer naast. Dit kan niet! Dit is heus niet de goede volgorde! Hmmm, misschien wel maar dan is dit bad echt niet heel hard nodig om het ultieme Hammam gevoel te ervaren, eh toch? Grr… dit stukje neemt alle ontspanning in mijn lijf meteen weg en verplaatst zich naar afkeer. Mijn doorzettingsvermogen schreeuwt om aandacht en wint uiteindelijk. Ik doe het, ik dwing mezelf om met mijn lijf onderwater te blijven. Twee minuten maar, je kan het! je kan het! De beloning volgt straks.
Dat voelt beter, een stuk aangenamer. Het hete bad dat op natuurlijke wijze door de warmte van de aarde wordt verwarmd omhelst mij met 1000 armen. Dan de kleine dampende kamer. Warmte, stoom, stilte… maar hey! wat is dat? een slechte eigenschap maakt zich meester van mij, de rusteloosheid slaat toe. Het duurt te lang... stilzitten, om me heen kijken, er gebeurt niks, ik heb prikkels nodig. Ineens is de sauna heet, veel te heet, vervelend en saai.
Overgeven nu. 'de tijd is zo om hoor dus geniet er nou maar van!' (schreeuwt een stem in mijn achterhoofd). De geur is prettig, iets met amber dat was één woord dat in mijn hersenpan is opgeslagen na de stilte-met-stoom-storm.
Eerst mijn linkerbeen. Vingertoppen kietelen en medium harde draaiende bewegingen volgen. Ik probeer me voor te stellen hoe ze het doet… die hand zo, dan zo en dan weer afwisselen zo en, oh dat waren mijn benen alweer. Mijn rug is aan de beurt. Prettig, heel prettig ik vraag me af of ze denkt dat mijn schouders vast zitten, zo voelt het namelijk een beetje na twintig kilo aan Spaanse grammatica die er op zijn belast. Hoe vraag ik dat eigenlijk in het Spaans? “ DOING!” Qué pasa?!
Een paar minuten later spoelen de nu lauwwarm aanvoelende waterdruppels de overtollige amber olie van mij af. De spiegels boven de wastafels proberen mijn blik op te vangen maar ik wijs ze keihard af aangezien ik er waarschijnlijk niet vrolijker van word.

De frisse buitenlucht is een verademing voor me. ‘Now do the inhale – aaaaaand exhale’ ZEN! ‘Können wir nog eben nach die shop gehen um Weinachtsgeschenke für meine mama zu kaufen?’ een heftige Duitse zin met Oostenrijkse ondertonen haalt mij abrupt uit mijn moment. Maar ach, wat zou het… we staan buiten, de welzijnsdaad was binnen. Dat was dat, dit is hier en nu.
Ik werp een glimlach richting mijn poedelmaatje; ,, aber natürlich! jetzt geht’s los! ". Ik verlaat mijn tijdelijk gecreëerde en waargenomen droomwereld om mijn pad te vervolgen in de snelle, drukke wakkere wereld. Maar toch, ook daar hou ik van.

‘ Vive cada momento de tu Vida! ‘

  • 04 December 2013 - 08:02

    Mascha:

    Heerlijk!!! En echte schrijverskwaliteiten!!!!!

  • 04 December 2013 - 08:38

    Kersje Op De Taart:

    Hihi het lijkt wel een fragment uit 50 tinten

  • 04 December 2013 - 10:14

    Stina:

    Wat weer een leuk verhaal! Ik waande me ook even heerlijk in de Spaanse warmte! En wat een prachtige foto's! Nog een paar weekjes.........

  • 04 December 2013 - 10:16

    O En O:

    Geweldig goed beschreven. Wij voelen het water en ruiken de kostelijke geuren. De foto's geven de aangename sfeer aan. Dat is echt genieten. De maand december zal ook sfeervol zijn. Tot dan!

  • 04 December 2013 - 14:52

    Gerie:

    Ga nog maar even lekker genieten meisje . Hier is het koud, vies en nat. Nog 1 maandje en dan zit het er weer op, maar je spreekt dan natuurlijk wel vloeiend spaans. Zo te lezen aan je verslagen heb je hebt prina naar je zin gehad. Geniet nog even

  • 17 December 2013 - 17:24

    Marieke De Weerd:

    Ellen! Wat een gave verhalen. Je moet een boek gaan schrijven!
    Super dat je het zo naar je zin hebt. Wanneer kom je precies terug?
    X Miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Málaga

Wonen en studeren in Málaga!

Talencursus Spaans

Recente Reisverslagen:

18 December 2013

Querida Málaga (en Español)

18 December 2013

Dear Málaga

03 December 2013

Hammammamia!

31 Oktober 2013

De Spaanse droom

15 Oktober 2013

Semana 1, Sevilla y Ronda!
Ellen

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 13375

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2013 - 01 Januari 2013

Wonen en studeren in Málaga!

Landen bezocht: